تحولات منطقه

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارسی که علمک گاز تا ورودی آن‌ها وجود دارد تا پایان آبان‌ماه خبرداد.

جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی مدارس تا پایان آبان‌ماه سال جاری
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در آیین خداحافظی با بخاری نفتی در مدارس شهرستان فیروزه با بیان این نکته که نیروی انسانی و فضای آموزش و پرورش دو رکن مهم آموزش هستند، عنوان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع فضای آموزشی به طور جدی اشاره شده است و یکی از برنامه‌های زیرنظام‌های وابسته به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زیرنظام فضا و تجهیزات است که از اولین زیر نظام‌هاست که به تصویب رسید و چند سالی است که در دستور کار قرارگرفته‌است و براساس این سند ملزم به تأمین فضای مناسب و ایمن برای امر آموزش و پرورش هستیم.

وی ادامه داد: ایمنی مدارس را در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند که مهم‌ترین آن ایمنی سازه یک مدرسه است. یک مدرسه باید هم بارهای قائم و هم بارهای جانبی را تحمل کند و همواره مدارس ما بیشترین آسیب را در سیستم‌های سازه‌ای از بارهای جانبی که همان بارهای زلزله و باد است متحمل شده‌اند.

وی بیان کرد: برای تحمل بارهای زلزله آیین‌نامه‌های مختلفی طراحی شده و اولین آیین‌نامه زلزله در سال ۱۳۶۸تدوین و برای اجرا ابلاغ شد و در حال حاضر سومین ویرایش این آیین‌نامه برای اجرا ابلاغ شده‌است.

رخشانی‌مهر با بیان این مطلب که مهندسان سازمان نوسازی مدارس در حوزه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله متخصص هستند، اظهارکرد: نمونه واضح این ادعا اتفاقاتی  است که در زلزله کرمانشاه رقم خورد و در طی آن هیچ‌یک از مدارسی که براساس آیین‌نامه زلزله طراحی و اجرا شدند، آسیب ندیدند و ۷۸ مدرسه‌ای که ناچار به تخریب و بازسازی مجدد آن‌ها شدیم قبل از  سال ۱۳۶۸ طراحی و اجرا شده‌بودند اما در عین حال که ضوابط آیین‌نامه زلزله در این مدارس رعایت نشده‌بود و مدارس قدیمی بودند، باز هم در اثر زلزله آوار نشدند.

وی اضافه‌کرد: انتظاری که از مدارس داریم از منازل مسکونی بالاتر است؛ در مدارس انتظار داریم که در حین یا بعد زلزله سقف ساختمان روی سر دانش‌آموزان نریزد و تخریب نشود اگر چه ممکن است بعد از زلزله مهندسان به این جمع‌بندی برسند که ساختمان باید تخریب شود.

افتتاح ۷۸ مدرسه تخریب‌شده پس از زلزله کرمانشاه در مهرماه سال جاری

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از افتتاح و بهره‌برداری ۷۸ مدرسه تخریب‌شده پس از زلزله کرمانشاه در مهر امسال خبر داد و گفت: آمار مدارسی که پس از زلزله به کمک خیران ساخته‌شد به ۱۵۴ مدرسه رسید.

وی عنوان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور در سال ۱۳۹۶  موفق به دریافت جایزه "ساساکاوای ژاپن" که از جوایز اصلی مقابله در مقابل زلزله است، شدند و این سازمان در حوزه مقاوم‌سازی برای سایر دستگاه‌های اجرایی حوزه مسکن آیین‌نامه‌هایی را مدون‌کرده‌است که در حال استفاده‌است.

رخشانی‌مهر در ادامه ایمن‌سازی در مقابل سیل و بحران آتش‌سوزی را یکی دیگر از ارکان ایمن‌سازی مدارس دانست و بیان‌کرد: در دوسال اخیر هر دو نوع این حوادث در مدارس سطح کشور به وقوع پیوسته‌است.

وی گفت: در سیل سه استان گلستان، خوزستان و لرستان مدارس زیادی آسیب دیدند اما باز هم در اثر سیل تخریب نشدند و عمده آسیب‌ها در این خصوص به موضوع مکان یابی مدارس باز می‌گردد بنابراین باید زمین مناسب در اختیار بگیریم و مدارس را در نقاط مناسب بسازیم.

وی ادامه داد: در بحث آتش‌سوزی در مدارس متاسفانه از گذشته تا امروز شاهد بروز حوادثی همچون حادثه شین‌آباد، حادثه درودزن و آخرین  مورد آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه استان سیستان و بلوچستان بود که بدترین خاطره دوران کاری من است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح‌کرد: مدرسه اسوه حسنه استان سیستان و بلوچستان اگرچه مدرسه غیردولتی بود و ما به عنوان سازمان نوسازی مدارس تعهدی برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی آن نداشتیم اما این حادثه تلخ اتفاق افتاد و همه را آزرده‌خاطر کرد و خروجی آن اتفاق پای کار آمدن مجلس و افزایش سهم سازمان نوسازی مدارس از محل عوارض گاز بود.

وی اظهار کرد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی  سهم سازمان نوسازی مدارس از ۲۵۰۰ میلیارد ریال به ۸۰۰۰ میلیارد ریال رسید و امروز حدود ۴۸۰۰ میلیارد ریال از محل این منابع تأمین  و بین استان‌ها توزیع شده‌است.

وی در ادامه از جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارسی که علمک گاز تا ورودی آن‌ها وجود دارد تا پایان آبان‌ماه خبرداد و اظهارکرد: جشن جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در مدارسی که علمک گاز تا در ورودی مدارس رفته بود و امکان استانداردسازی فراهم بود به زودی در یکی از استان‌های اردبیل یا آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

رخشانی‌مهر اظهار کرد: فضا را در حوزه‌های آموزشی و پرورشی به عنوان یکی از ارکان مهم می‌دانیم ولی واقعیت این است که ساخت فضاها هدف آموزش و پرورش نیست بلکه خروجی آموزش و پروش انسان‌ها هستند نه ساختمان‌ها.

وی با بیان این نکته که ۷۰ درصد فضاهای آموزشی ایمن هستند، گفت: باید داشته‌ها را قدر بدانیم و از فضاهایی که در اختیار داریم نگهداری کنیم چرا که تمرکز بر ساخت و ساز خیلی جایگاه ندارد و ما به عنوان نوسازی مدارس متولی ساخت اماکن و فضاهای آموزشی و پرورشی هستیم و تلاش می‌کنیم وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم  و فضاهای خوب و ایمن با معماری مناسب بسازیم و انتظار داریم از این فضاها چه فرسوده چه مناسب به بهترین نحو استفاده شود و فرزندان خوبی در آن‌ها تربیت شوند و در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.